מניעת אוסטיאופורוזיס

כיצד ניתן למנוע אוסטיאופורוזיס, מה חשיבותה של הפעילות גופנית ומהי תרומתו של הסידן?

 

אוסטיאופורוזיס היא אחת הסיבות העיקריות לפגיעה באיכות החיים באנשים מבוגרים, אך היא אינה גזירה משמיים – ניתן לצמצם את היקף המחלה ואת חומרתה.

מה ניתן לעשות למניעת אוסטיאופורוזיס?
ניתן למנוע או לפחות לעכב אוסטאופורוזיס על ידי שמירה על הרגלי חיים ותזונה נכונים.
עיקר מסת העצם נבנית בגיל ההתבגרות. גוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן ואגירתו בעצם מבוססת, למעשה, על צריכתו במזון. הקפדה על תזונה עשירה בסידן, מתן תוספי סידן במידת הצורך ופעילות גופנית סדירה לאורך החיים יעכבו את הירידה בצפיפות העצם ויסייעו לשמור על צפיפות העצם שהושגה בהתבגרות. תזונה עשירה בסידן ורמה תקינה של ויטמין D יאפשרו לעצם להיבנות ולשמור על צפיפות המינרלים.

המלצות נוספות הן הימנעות מעישון והגבלת צריכת האלכוהול והקפה.

המלצות משרד הבריאות הישראלי לצריכת סידן יומית :

גיל כמות הסידן היומית
1-3 שנים  500 מ"ג סידן ליום
4-8 שנים 800 מ"ג סידן ליום
9-18 שנים 1,300 מ"ג סידן ליום
19-50 שנים (כולל הריון והנקה) 1,000 מ"ג סידן ליום
מעל גיל 51 1,200 מ"ג סידן ליום

 

כיצד מסייעת הפעילות הגופנית במניעת אוסטיאופורוזיס?
פעילות גופנית היא אמצעי חשוב במניעת אוסטיאופורוזיס. בעוד שחוסר בפעילות גופנית הינו גורם סיכון לאוסטיאופורוזיס, מסתבר כי תרגילים מסויימים מסייעים לעלייה במסת העצם. תרגילים יעילים במיוחד למניעה של אוסטיאופורוזיס שמים דגש על עצמות צוואר הירך, עמוד השדרה ושורש כף היד וכוללים תרגילי מתיחה, דחיסה, כפיפה ופיתול. שילוב של הליכה ותרגילים אלה עשויים למנוע שברים אוסטיאופורוטים.